dnes je 18.5.2024

Input:

Nová vyhláška o požadavcích na minimální technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení a kontaktních pracovišť domácí péče

3.7.2012, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.2
Nová vyhláška o požadavcích na minimální technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení a kontaktních pracovišť domácí péče

MUDr. Jana Uhrová

Úvod

Ve Sbírce zákonů rozeslané 26. 3. 2012 (částka 36) byla otištěna vyhláška č. 92/2012, kterou ministerstvo zdravotnictví na základě zmocnění dle § 11 a § 120 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách nově stanovuje požadavky na věcné a technické vybavení zdravotnických zařízení.

V úvodní části jsou uvedeny přílohy stanovující obecné minimální požadavky pro všechna zdravotnická zařízení (příloha 1) a další požadavky pro jednotlivé typy těchto zařízení:

Příloha 2 – ambulantní péče
Příloha 3 – jednodenní péče
Příloha 4 – lůžkové péče
Příloha 5 – lékárenské péče
Příloha 6 – zdravotnické dopravní služby
Příloha 7 – zdravotnické záchranné služby
Příloha 8 – přepravy pacientů neodkladné péče
Příloha 9 – kontaktních pracovišť domácí péče

Požadavky stanovené jinými právními předpisy (například vyhlášky o technických požadavcích na stavby, o stanovení podmínek požární bezpečnosti, o správné lékárenské praxi, o radiační ochraně, vyhláška, kterou se upravují hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče, vyhláška, kterou se stanoví hygienické limity chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých staveb, vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady) touto vyhláškou nejsou dotčeny.

Termín zajištění povinného vybavení

Dále vyhláška stanoví termín, do kterého jsou poskytovatelé zdravotní péče povinni zajistit technické a věcné vybavení v souladu s touto vyhláškou:

  • - do 12 měsíců ode dne nabytí její účinnosti poskytovatelé uvedení v § 121 odst. 1 zákona o zdravotních službách, což jsou osoby oprávněné provozovat nestátní zdravotnická zařízení na základě rozhodnutí o registraci,
  • - do 9 měsíců ode dne nabytí její účinnosti poskytovatelé uvedení v § 122 odst. 1 zákona o zdravotních službách, což jsou osoby oprávněné provozovat zdravotnická zařízení státu.

Do této doby musí všechna zdravotnická zařízení splňovat požadavky na technické a věcné vybavení podle dosavadních právních předpisů.

Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2012.

Přílohy

Z obecných požadavků se všech poskytovatelů týká příloha č. 1. Pro provoz lékařských ordinací je důležitá zejména příloha č. 2, event. příloha č. 3 (poskytování jednodenní péče). Další přílohy, týkající se požadavků na vybavení lůžkových zdravotnických zařízení, lékárenské péče, zdravotnické dopravní a záchranné služby, přepravy a pracovišť domácí péče, přesahují rozsahem i náplní účel této publikace, proto je neuvádíme.

Obecné požadavky pro všechna ZZ

Příloha č. 1 k vyhlášce č. 92/2012 Sb.

Obecné požadavky na technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení

  1. Zdravotnické zařízení musí z hlediska stavebně technických požadavků na prostory a jejich funkční a dispoziční uspořádání umožňovat funkční a bezpečný provoz.

  2. Zdravotnické zařízení dále musí:

    1. tvořit provozně uzavřený a funkčně provázaný celek,

    2. být umístěno v nebytových prostorech splňujících obecné požadavky na výstavbu,

    3. mít zajištěnu dodávku pitné vody a dodávku teplé vody, pokud není zajištěn její ohřev na místě,

    4. mít zajištěn odvod odpadních vod,

    5. být vybaveno systémem přirozeného nebo nuceného větrání a systémem vytápění,

    6. mít zajištěno připojení na veřejný rozvod elektrické energie,

    7. být vybaveno připojením k veřejné telefonní síti, a to pevné nebo mobilní, pokud není dále uvedeno jinak,

    8. být vybaveno počítačem s připojením k internetu; toto vybavení se nevyžaduje, jde-li o zdravotnické zařízení uvedené v části I. přílohy č. 2 k této vyhlášce, pokud není dále uvedeno jinak.

  3. Prostory určené pro

    1. manipulaci s biologickým materiálem,

    2. provádění operačních výkonů nebo

    3. provádění endoskopických výkonů s porušením integrity tělesného povrchu nebo se zvýšeným rizikem infekce musí mít omyvatelný povrch stěn minimálně do výšky 180 cm a povrch nábytku a podlahy snadno čistitelné, omyvatelné a dezinfikovatelné, pokud není dále uvedeno jinak.

Požadavky na vybavení ambulantních zařízení

Příloha č. 2 k vyhlášce č. 92/2012 Sb.

Požadavky na technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení ambulantní péče je rozdělena na několik částí:

  1. Požadavky na technické a věcné vybavení pracovišť lékařů a zubních lékařů, pracovišť dalších zdravotnických pracovníků a pracovišť jiných odborných pracovníků.

  2. Požadavky na technické a věcné vybavení pracovišť diagnostické a léčebné péče v oborech radiologie a zobrazovací metody, dětská radiologie, intervenční radiologie, neuroradiologie, nukleární medicína a radiační onkologie.

  3. Požadavky na technické a věcné vybavení laboratorních pracovišť diagnostické a léčebné péče.

  4. Požadavky na technické a věcné vybavení pracovišť soudního lékařství, patologie a transfuzní služby.

Každá z nich je dále dělena na požadavky společné (A) a zvláštní pro konkrétní typy pracovišť dle odborností (B).

Pro účely této publikace uvádíme podrobně pouze společné požadavky na technické a věcné vybavení ambulantních pracovišť lékařů a část zvláštních požadavků pro některá odborná pracoviště.

Společné požadavky pro ambulantní zařízení

  1. Společné požadavky

  1. Základní provozní prostory zdravotnických zařízení ambulantní péče jsou:

    Požadavky na prostory

    1. ordinace lékařů a ordinace zubních lékařů 1 (dále jen "ordinace lékaře“), pracoviště dalších zdravotnických pracovníků nebo pracoviště jiných odborných pracovníků, ve kterých jsou prováděny zdravotní výkony (dále jen "výkon“),

    2. čekárna,

    3. WC pro pacienty,

    4. zákrokový sál, pokud jsou prováděny operační výkony, nebo endoskopické výkony s porušením integrity tělesného povrchu nebo se zvýšeným rizikem infekce,

    5. přípravna pro výkony, pokud je zřízena.

  2. Vedlejší provozní prostory zdravotnických zařízení ambulantní péče jsou:

    1. sanitární zařízení pro zaměstnance,

    2. skladovací prostory,

    3. místnost pro odpočinek zaměstnanců, pokud je zřízena.

Vedlejší provozní prostory mohou být společné pro více ordinací lékařů a pracovišť dalších zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků.

  1. 3. Ordinace lékaře a pracoviště dalších zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků musí mít minimální podlahovou plochu (dále jen "plocha“) 13 m2.
  2. 4. Přípravnou pro výkony se rozumí místnost, kde je připravován pacient k výkonům a dále kde jsou připravovány zdravotnické prostředky, léčivé přípravky a léčivé látky před jejich aplikací pacientovi a vykonávány další činnosti s tím související. Přípravna pro výkony musí mít minimální plochu 10 m2.
  3. 5. Čekárna musí mít minimální plochu 7 m2, pokud není dále uvedeno jinak, a musí být vybavena sedacím nábytkem. Čekárna může být společná pro více ordinací lékařů a pracovišť dalších zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, pokud má minimální plochu 10 m2. Pokud je zdravotní péče (dále jen "péče“) poskytována kojencům, musí mít čekárna minimální plochu 8 m2 a být vybavena přebalovacím stolem, není-li tento stůl v ordinaci lékaře.
  4. 6. WC pro pacienty musí mít předsíň vybavenou umyvadlem, není-li umyvadlo umístěno v kabině WC. WC může být společné pro zaměstnance a pacienty v případě, kdy zdravotnické zařízení ambulantní péče sestává maximálně ze 2 ordinací lékařů nebo pracovišť dalších zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, pokud není dále uvedeno jinak. WC pro pacienty může být společné pro více ordinací lékařů a pracovišť dalších zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků.
  5. 7. Zákrokový sál musí mít minimální plochu 10 m2 a mít podlahy, stropy i stěny odolné proti poškození při pravidelném čištění, mytí a dezinfekci.
  6. 8. Skladovací prostory se vyčleňují pro oddělené skladování materiálu, prádla a uklízečích a dezinfekčních potřeb. Skladovací prostory lze nahradit vhodnými skříněmi. Skladování věcí musí být zabezpečeno tak, aby nedošlo ke kontaminaci čistých věcí znečištěnými věcmi.

    Vybavení ordinace

  7. 9. Vybavení ordinace lékaře, pracoviště dalších zdravotnických pracovníků a pracoviště jiných odborných pracovníků:
    1. vyšetřovací lehátko,

    2. umyvadlo,

    3. dřez na mytí pomůcek, pokud je prováděno mytí a čištění pomůcek použitých k manipulaci s biologickým materiálem,

    4. nábytek pro práci zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků,

    5. židle nebo křeslo pro pacienta,

    6. skříň na léčivé přípravky,

    7. stolky na přístroje a nástroje,

    8. nepřenosná uzamykatelná schránka z kovu, pokud se skladují omamné nebo psychotropní látky nebo přípravky je obsahující,

    9. skříň na nástroje a pomůcky,

    10. kartotéční skříň, pokud není zdravotnická dokumentace vedena výhradně v elektronické podobě nebo pokud není zřízena centrální kartotéka,

    11. chladnička na léčivé přípravky vybavená teploměrem, pokud se uchovávají léčivé přípravky nebo pomůcky, které pro své uchování vyžadují nižší teplotu než pokojovou, a chladnička na biologický materiál vybavená teploměrem, pokud je uchováván biologický materiál,

    12. tonometr, fonendoskop, teploměr lékařský, osobní váha, výškoměr,

    13. přebalovací stůl, pokud je poskytována péče novorozencům a kojencům,

    14. pomůcky a léčivé přípravky pro poskytnutí první pomoci včetně kardiopulmonální resuscitace, tj. resuscitační rouška nebo samorozpínací vak včetně masky, vzduchovody, rukavice, výbava pro stavění krvácení a prostředky k zajištění žilního vstupu; pracoviště pracovníků nelékařských zdravotnických povolání nemusí být vybaveno léčivými přípravky pro poskytnutí první pomoci a prostředky k zajištění žilního vstupu,

    15. sterilizátor, pokud se používají nástroje a pomůcky vyžadující sterilitu a není zajištěna služba centrální sterilizace nebo dodávka veškerého materiálu na jednorázové použití anebo pokud není dodáván veškerý materiál sterilizovaný. Pokud je používána sterilizace formaldehydem, musí být sterilizátor umístěn mimo místnost pro provádění výkonů,

    16. lokální svítidlo vyšetřovací,

    17. prostor pro svlékání pacienta a odložení oděvu.

Vybavení uvedené v písmenech h), j), n) a o) může být společné pro více ordinací lékařů a pracovišť dalších zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. Vybavení uvedené v písmenech a) až c) a e) až q) může být umístěno v kterémkoli ze základních provozů uvedených v části I. A bodě 1 písmenu a), d) nebo e) této přílohy. Kartotéční skříň, osobní váha a výškoměr mohou být umístěny i v čekárně.

Vybavení zákrokového sálu

  1. 10. Vybavení zákrokového sálu:
    • umyvadlo, operační stůl nebo křeslo s operačním svítidlem,

    • kontejnery na sterilní materiál a sterilní nástroje,

    • kontejner na použitý operační materiál,

    • infuzní stojan nebo jiné zařízení umožňující bezpečné zavěšení infuzních lahví a vaků (dále jen "infuzní stojan“),

    • instrumentační stolek,

    • další přístroje a nástroje podle oboru poskytované péče.

  2. 11. Pokud je ve zdravotnickém zařízení ambulantní péče poskytována péče ve více oborech, musí být splněny požadavky na vybavení stanovené pro každý obor poskytované péče.
  3. 12. Pokud je ve zdravotnickém zařízení ambulantní péče poskytována péče v oboru, který není uveden v části B této přílohy, musí být splněny požadavky na vybavení stanovené pro obor věcně nejbližší.
  4. 13. Pokud je ve zdravotnickém zařízení ambulantní péče poskytována péče dětem, musí být vybavení zdravotnického zařízení přizpůsobeno těmto pacientům.
  5. 14. Pokud je zdravotnické zařízení vybaveno zařízeními nebo přístroji, které prokazatelně funkčně plně nahrazují technické a věcné vybavení uvedené v části I. této přílohy nebo jeho část a činí je nadbytečným, takto nahrazené vybavení nebo jeho část se nevyžaduje.
  6. 15. Pokud jsou na vybavení jednotlivých ordinací lékařů, pracovišť dalších zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků a dalších provozních prostor zdravotnických zařízení ambulantní péče další nebo odlišné požadavky, jsou uvedeny dále jako zvláštní požadavky.

Zvláštní požadavky podle oborů péče

  1. B. Zvláštní požadavky
  1. Zvláštní požadavky podle oborů péče ( uvedeny jen rozdíly proti obecné části, tj. výjimky nebo další požadavky na vybavení u vybraných ambulancí – nikoli u stacionářů)

Alergologie a klinická imunologie – spirometr pro vyšetření křivky průtok-objem, pokud není vyšetření zajištěno na jiném pracovišti zdravotnického zařízení nebo smluvně.

Algeziologie – dávkovač stříkačkový nebo infuzní pumpa, pulzní oxymetr.

Angiologie

  • - ultrazvukový indikátor průtoku,
  • - sonograf s dopplerovským modulem, pokud není zajištěno na jiném pracovišti ZZ nebo smluvně,
  • - EKG přístroj, pokud není zajištěno na jiném pracovišti ZZ nebo smluvně,
  • - dávkovač stříkačkový.

Cévní chirurgie – monitor, pokud je digitální přenos obrazů, nebo negatoskop, instrumentárium pro chirurgické výkony.

Dermatovenerologie – lupa, gynekologický vyšetřovací stůl, pokud je poskytována venerologická péče.

Pokud je poskytována venerologická péče, nemůže být WC společné pro zaměstnance a pacienty.

Diabetologie – glukometr, ladička.

Dorostové lékařství – optotypy, vybavení k určení barvocitu.

Endokrinologie – sonograf se sondou pro vyšetření štítné žlázy, pokud není zajištěno na jiném pracovišti ZZ nebo smluvně.

Foniatrie – křeslo vyšetřovací, sedačka pro lékaře, mikroskop, zdroj studeného světla, endoskopické optiky pro vyšetření nosu a hrtanu, laryngostroboskop, odsávačka, sady ORL nástrojů, tichá komora, audiometr klinický, tympanometr, zařízení pro slovní audiometrii ve volném poli, pokud jsou zkoušena a vydávána sluchadla.

Nevyžaduje se vyšetřovací lehátko, osobní váha a výškoměr.

Gastroenterologie – endoskopický stůl nebo polohovací lehátko, gastroskop nebo kolonoskop, zdroj studeného světla, elektrochirurgický generátor, odsávačka, základní endoskopické instrumentárium, infuzní stojan, výlevka na biologický a kontaminovaný odpad, mycí a dezinfekční přístroj, pokud není zajištěno na jiném pracovišti ZZ nebo smluvně.

Geriatrie – vyšetřovací lehátko s nastavitelnou výškou, EKG přístroj, pokud není zajištěno na jiném pracovišti ZZ nebo smluvně, pomůcky pro nácvik soběstačnosti a pro funkční hodnocení mobility.

Gynekologie a porodnictví – gynekologický vyšetřovací stůl, kolposkop, sedačka pro lékaře, vyšetřovací světlo, pelvimetr, sonograf, pokud není zajištěno na jiném pracovišti ZZ nebo smluvně, přístroj pro poslouchání ozev plodu (fetální doppler), pokud není pracoviště vybaveno sonografem.

Pokud se provádí screeningová gynekologická cytologie, zřizuje se cytologická laboratoř splňující požadavky na vybavení uvedené v části III.B bodě 5 této přílohy.

Perinatologie a fetomaternální medicína – vybavení je shodné a dále ve vybavení musí být sonograf s dopplerovským modulem, kardiotokograf.

Onkogynekologie – vybavení shodné, není požadován pelvimetr a fetální doppler.

Urogynekologie – gynekologický vyšetřovací stůl, kolposkop, sedačka pro lékaře, vyšetřovací světlo, urodynamická jednotka pro cystometrii, profilometrii, uroflowmetrii.

Hematologie a transfuzní lékařství – EKG přístroj (pokud není zajištěno na jiném pracovišti ZZ nebo smluvně).

Dále musí být

Nahrávám...
Nahrávám...