dnes je 18.4.2024

Input:

č. 3095/2014 Sb. NSS; Ceny: cenová regulace; věcně usměrňované ceny u sběru, přepravy, třídění a odstraňování komunálního odpadu

č. 3095/2014 Sb. NSS
Ceny: cenová regulace; věcně usměrňované ceny u sběru, přepravy, třídění a odstraňování komunálního odpadu
k § 1 odst. 6 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění zákona č. 141/2001 Sb. *)
k cenovým výměrům Ministerstva financí č. 01/2008**) a č. 01/2009***)
Cenová regulace provedená cenovými výměry Ministerstva financí č. 01/2008 a č. 01/2009 nebyla v části, v níž cenové výměry stanovily, že u sběru, přepravy, třídění a odstraňování komunálního odpadu se uplatňují věcně usměrňované ceny, v rozporu s § 1 odst. 6 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 6. 2014, čj. 8 Afs 81/2013-44)
Prejudikatura: č. 1517/2008 Sb. NSS a č. 2188/2011 Sb. NSS; nález Ústavního soudu č. 528/2002 Sb.
Věc: Společnost s ručením omezeným TRANSPORT Trutnov proti Odvolacímu finančnímu ředitelství o uložení pokuty, o kasační stížnosti žalovaného.

Finanční ředitelství v Hradci Králové rozhodnutím ze dne 1. 12. 2010 uložilo žalobkyni pokutu 58 000 Kč. Žalobkyně se správního deliktu měla dopustit tím, že v období od 1. 1. 2008 do 17 11. 2009 porušovala § 15 odst. 1 písm. c) zákona o cenách ve znění účinném do 17. 11. 2009, jelikož nerespektovala závazný postup při tvorbě ceny nebo při její kalkulaci podle § 6 odst. 1 písm. c) zákona o cenách a zahrnovala do kalkulací věcně usměrňovaných cen za sběr, přepravu, třídění a odstraňování komunálního odpadu neoprávněné náklady - odpisy, kapitálové náklady, režie, náklady na přepravu a manipulaci a náklady za likvidaci odpadů. Žalobkyně podle uvedeného rozhodnutí dále porušila § 16 odst. 1 písm. d) zákona o cenách ve znění účinném od 18. 11. 2009, neboť sjednala nebo požadovala cenu, jejíž výše nebo kalkulace není v souladu s podmínkami věcného usměrňování cen dle § 6 odst. 1 písm. c) zákona o cenách.
Žalobkyně podala proti rozhodnutí finančního ředitelství odvolání, na základě kterého žalovaný [zde ještě Ministerstvo financí, jehož působnost s účinností od 1. 1. 2013 přešla na Odvolací finanční ředitelství se sídlem v Brně (§ 7 zákona č. 456/2011 Sb. ve spojení s § 69 s. ř. s.)] snížil uloženou pokutu na částku 21 000 Kč a ve zbytku rozhodnutí finančního ředitelství potvrdil.
Žalobkyně podala proti rozhodnutí žalovaného žalobu u Městského soudu v Praze, který rozsudkem ze dne 8. 10. 2013, čj. 10 Af 17/2011-64, zrušil shora vymezená rozhodnutí správních orgánů obou stupňů a věc vrátil žalovanému k dalšímu řízení. Městský soud se nejprve zabýval přípustností cenové regulace v oblasti nakládání s komunálními odpady. S poukazem na nález Ústavního soudu ze dne 20. 11. 2002, sp. zn. Pl. ÚS 8/02, č. 528/2002 Sb., uvedl, že cenová regulace sama o sobě není neústavní. Je však třeba zvážit, ve kterých případech, vůči komu, jakou formou a v jakém rozsahu je přípustné ji použít. V posuzovaném případě byly aplikovány cenové výměry Ministerstva financí č. 01/2008 a č. 01/2009. Žalovaný zdůvodnil potřebu cenové regulace ohrožením trhu účinky omezení hospodářské soutěže ve smyslu § 1 odst. 6 zákona o cenách ve znění účinném do 17. 11. 2009. Městský soud ovšem neshledal, že by k cenové regulaci v
Nahrávám...
Nahrávám...