15.8.14.2
Zaměstnávání cizinců
Mgr. Jan Horecký
NahoruZaměstnávání zaměstnanců ze zahraničí
Zaměstnavatelé mohou k zajištění svých potřeb hledat zaměstnance
nejen na národním, ale i na mezinárodním trhu práce. Pokrytí potřeb
zaměstnavatele i zaměstnanci, kteří nebudou občany České republiky, je
samozřejmě možné. Stejně jako občané České republiky mají i tito lidé právo na
zaměstnání, nicméně v jejich případě je určitým způsobem na území České
republiky omezeno.
Před tím, než zaměstnavatel na pracovní pozici přijme jinou osobu,
než občana České republiky, by se měl seznámit s obecnými pravidly zaměstnávání
cizinců, resp. zaměstnávání zaměstnanců ze zahraničí. Na pomoc by si měl vzít
zejména předpis č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů,
který zaměstnávání zahraničních zaměstnanců blíže upravuje.
Zákon o zaměstnanosti svým přístupem k zaměstnávání zahraničních
zaměstnanců částečně chrání český pracovní trh před nekontrolovatelným přílivem
zahraničních zaměstnanců, a to zejména proto, aby byly potřeby zaměstnavatelů
pokryty primárně domácími zaměstnanci.
Pokud chce zaměstnavatel obsadit pracovní pozici zahraničním
zaměstnancem, je pro něj velice významné rozlišit, o jaký typ zaměstnance se
bude jednat. Tj. klíčovou otázkou je pro zaměstnavatele určený charakter
zaměstnance, tj. o jakého zahraničního zaměstnance se jedná. Pro další legální
postup je důležité rozlišit, považuje-li zákon o zaměstnanosti vybraného
zaměstnance za cizince, nebo osobu, která má na trhu práce rovné postavení,
jako domácí zaměstnanec.
NahoruKdo je cizincem
Zákon o zaměstnanosti rozděluje zaměstnance ze zahraničí na
zaměstnance ze zahraničí, kteří se z hlediska zákona o zaměstnanosti považují
za cizince, a na zaměstnance ze zahraničí, kteří se z hlediska zákona o
zaměstnanosti nepovažují za cizince.
Zákon o zaměstnanosti přímo nevypočítává okruh osob, které jsou
považovány za cizince, ale uvádí jejich negativní definici (tj. uvádí, kdo
cizincem z pohledu zákona o zaměstnanosti není – všechny ostatní osoby se pak
za cizince považují). Za cizince se v souvislosti s uplatněním práva na
zaměstnání nepovažuje:
- -
občan členského státu EU a jeho rodinní příslušníci,
- -
občan členského státu EHS (Lichtenštejnsko, Island, Norsko)
a
- -
občan Švýcarské konfederace a jeho rodinní příslušníci (viz z.
č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti).
Za cizince se považují:
- -
občané třetích zemí a osoby bez státní příslušnosti. K uplatnění
práva na zaměstnání potřebují povolení k zaměstnání, zelenou nebo modrou kartu
(výjimečně není vyžadováno povolení k zaměstnání, např. akademičtí
pracovníci).
Cizincem (pokud nemá povolení k trvalému pobytu, mluví se
také o migrujících zaměstnancích ze třetích zemí) je z hlediska zákona o
zaměstnanosti fyzická osoba, která není státním občanem České republiky,
občanem členského státu Evropské unie (dále jen EU), občanem státu patřícího do
Evropského hospodářského prostoru (dále jen EHP – t j. Islandu, Lichtenštejnska
a Norska) a Švýcarska, ani jeho rodinným příslušníkem. Cizincem je také osoba
bez státní příslušnosti.
K tomu je třeba upozornit, že cizinci, kteří mají na území ČR
trvalý pobyt, mají z hlediska zaměstnávání stejné právní postavení jako občané
ČR. Při výběru zaměstnání nejsou proto téměř nijak omezeni, výjimku tvoří
pouze taková povolání, u kterých se podle právních předpisů platných na území
ČR vyžaduje státní občanství. Obdobně je nahlíženo na cizince, kteří požívají
dočasné ochrany podle zákona č. 221/2003 Sb., o dočasné ochraně cizinců, ve
znění pozdějších předpisů a doplňkové ochrany podle zákona č. 325/1999 Sb., o
azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění
pozdějších předpisů.
Občané členských států EU a jejich rodinní příslušníci nejsou z
hlediska zákona o zaměstnanosti cizinci a v souladu se zákonem o zaměstnanosti
mají stejné právní postavení jako občané ČR. Nepotřebují proto povolení k
zaměstnání a mají právo pobytu po dobu jeho trvání. Stejné postavení mají také
občané států patřících do EHP (Islandu, Lichtenštejnska a Norska), jejich
rodinní příslušníci, občané Švýcarska a jejich rodinní příslušníci.
Za rodinného příslušníka občana EU/EHP a Švýcarska se považuje i
cizinec, který příslušným orgánům Ministerstva vnitra hodnověrným způsobem
doloží, že má s občanem Evropské unie trvalý vztah obdobný rodinnému a žije s
ním ve společné domácnosti.
Rodinný příslušník, který není občanem EU/EHP, ani Švýcarska,
předkládá příslušnému úřadu práce doklad potvrzující, že je rodinným
příslušníkem občana EU/EHP nebo Švýcarska.
Rodinní příslušníci občana ČR, kteří nejsou státními příslušníky ČR
ani jiného členského státu EU, mají z hlediska zákona o zaměstnanosti stejné
právní postavení jako občan ČR.
Právní úprava zaměstnávání občanů členských států EU v zákoně o
zaměstnanosti vychází zejména z Nařízení Rady 1612/68 EHS o volném pohybu
zaměstnanců v rámci Společenství, Směrnice Rady 90/365/EHS o právu pobytu
zaměstnance a osoby samostatně výdělečně činné po skončení její pracovní
činnosti a z Nařízení Komise EHS 1251/70 o právu zaměstnanců zůstat na území
členského státu poté, co byli v tomto státě zaměstnáni. Do zákona o
zaměstnanosti je rovněž zapracován čl. 39 Smlouvy o založení ES, který umožňuje
volný pohyb zaměstnanců uvnitř společenství a umožňuje například ucházet se o
zaměstnání a pobývat v některém z členských států za účelem výkonu
zaměstnání.
K zabezpečení dostatečné sociální ochrany při migraci do jiného
členského státu EU slouží ustanovení Unie o sociálním zabezpečení, která jsou
obsažena v Nařízeních Evropského parlamentu a Rady č. 883/2004 a č. 987/2009.
Uvedená legislativa poskytuje v oblasti sociálního zabezpečení praktická řešení
většiny problémů spojených s pohybem osob mezi jednotlivými státy.
Ustanovení EU chrání osoby, které jsou státními příslušníky
členských států EU (také EHP a Švýcarska) či jejich rodinnými příslušníky
(případně i jejich pozůstalými).
NahoruPodmínky zaměstnání cizinců
Oproti zaměstnávání domácích zaměstnanců je zaměstnávání cizinců
legislativně poněkud ztíženo. Pro to, aby cizinec pro zaměstnavatele mohl
legálně vykonávat zadanou práci, musí být splněno několik podmínek. Předně může
cizinec vykonávat práci za předpokladu, že:
- -
má platné povolení k zaměstnání a
- -
má platné povolení k pobytu na území České republiky,
- -
má platně uzavřenou pracovní smlouvu nebo zaměstnavatelem
potvrzený příslib k zaměstnání (potvrzení),
- -
je držitelem modré, nebo zelené karty,
- -
spadá pod skupiny osob, u nichž se výše uvedené nevyžaduje
(např. stážisté),
- -
má vykonávat práci na jinak "neobsaditelném“ pracovním místě
apod.
Cizinci mohou být tedy zaměstnáni v ČR za podmínky, že obdrželi
povolení k zaměstnání a povolení k pobytu nebo jsou-li držiteli zelené nebo
modré karty. Za zaměstnání, ke kterému je třeba mít povolení, se považuje i
plnění úkolů vyplývajících z předmětu činnosti právnické osoby zajišťovaných
společníkem, statutárním orgánem nebo členem statutárního nebo jiného orgánu
obchodní společnosti pro obchodní společnost nebo členem družstva nebo členem
statutárního nebo jiného orgánu družstva pro družstvo.
Zaměstnavatel tedy může cizince zaměstnávat, pokud cizinec má:
- -
platné povolení k zaměstnání od příslušné krajské pobočky Úřadu
práce,
- -
platné vízum k pobytu za účelem zaměstnání, případně povolení ke
krátkodobému nebo dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání,
- -
písemně uzavřenou pracovní smlouvu na dobu, po kterou by mělo
být zaměstnání vykonáváno, písemně uzavřenou dohodu o pracovní činnosti nebo
písemně uzavřenou dohodu o provedení práce, za předpokladu, že zaměstnavatel
cizince přihlásil k platbě dávek sociálního a zdravotního pojištění.
NahoruVolné pracovní místo
Zaměstnavatel může cizince získávat pouze na volná pracovní
místa, která nelze s ohledem na požadovanou kvalifikaci nebo nedostatek volných
pracovních sil obsadit jinak. Svůj záměr zaměstnávat cizince, včetně jejich
počtu, druhu práce, kterou budou vykonávat, a předpokládanou dobu výkonu práce
cizince je zaměstnavatel povinen oznámit a projednat předem s krajskou
pobočkou ÚP.
Předchozí oznámení a projednání záměru zaměstnávat cizince se
nevyžaduje u zaměstnavatele, který hodlá zaměstnávat cizince,
- -
kterému je vydáno povolení k zaměstnání bez ohledu na situaci na
trhu práce,
- -
u kterého se povolení k zaměstnání nevyžaduje,
- -
který žádá o prodloužení povolení k zaměstnání a
- -
který bude zaměstnán jako držitel zelené nebo modré karty.
Ustanovení § 97 zákona o zaměstnanosti uvádí
příklady, kdy se při vydání povolení k zaměstnání nemusí přihlížet k situaci na
trhu práce. Například se jedná o cizince, který bude zaměstnán na časově
vymezené období za účelem zvyšování svých dovedností a kvalifikace ve zvoleném
zaměstnání (stáž), avšak na dobu nejdéle jednoho roku, o cizince do 26 let věku
zaměstnávaného příležitostnými a časově omezenými pracemi v rámci výměny mezi
školami nebo v rámci programů pro mládež, jichž se ČR účastní, a o cizince,
který je duchovním církve registrované v ČR nebo náboženské společnosti
registrované v ČR.
Podmínka zaměstnávání zaměstnance pouze na "volné“ neobsaditelné
pracovní místo pro zaměstnavatele znamená, že je mu nepřímo stanovena povinnost
příslušné krajské pobočce Úřadu práce zamýšlené uvolněné pracovní místo
nabídnout. Zaměstnavatel má tedy předem informovat (a projednat – podat žádost)
příslušnou krajskou pobočku Úřadu práce o zájmu zaměstnat cizince na konkrétní
pracovní pozici.
NahoruPovolení k zaměstnání
Pro zaměstnavatele je důležitou informací to, že o povolení k
zaměstnání žádá sám cizinec – písemně – na příslušné krajské pobočce Úřadu
práce, a to zpravidla před svým příchodem (může být zastoupen zaměstnavatelem).
Zaměstnavatel mu může být v žádosti nápomocen např. tím, že mu udělá
prostředníka.
Žádost o povolení k zaměstnání, kterou adresuje cizinec příslušné
krajské pobočce Úřadu práce, obsahuje:
- -
identifikační údaje cizince (tj. jméno, popřípadě jména,
příjmení, popřípadě rodné příjmení, státní občanství, rodné číslo nebo datum a
místo narození, nebylo-li rodné číslo přiděleno, bydliště),
- -
adresu v zemi trvalého pobytu a adresu pro doručování
zásilek,
- -
číslo cestovního dokladu a název orgánu, který cestovní doklad
vydal,
- -
identifikační údaje budoucího zaměstnavatele (název, sídlo,
identifikační číslo),
- -
druh práce,
- -
místo výkonu práce a dobu, po kterou by mělo být zaměstnání
vykonáváno,
- -
případně další údaje nezbytné pro výkon zaměstnání.
K žádosti je třeba přiložit:
- -
fotokopii stránky cestovního dokladu obsahující základní
identifikační údaje cizince;
- -
vyjádření zaměstnavatele, že cizince zaměstná;
- -
úředně ověřenou kopii dokladu o profesní způsobilosti pro obor,
ve kterém bude cizinec na území ČR pracovat (výuční list, maturitní vysvědčení,
diplom o ukončení vysokoškolského studia apod.);
- -
další doklady, jestliže to vyplývá z charakteru zaměstnání nebo
jestliže to stanoví vyhlášená mezinárodní smlouva, k jejíž ratifikaci dal
Parlament souhlas a jíž je Česká republika vázána.
NahoruDalší podmínky vydání povolení
Základní podmínkou pro vydání povolení k zaměstnání cizince je
situace na trhu práce a okolnost, že se jedná o volné pracovní místo, které s
ohledem na požadovanou kvalifikaci nebo dočasný nedostatek volných pracovních
sil nelze obsadit jinak. Pro vydání tohoto povolení je příslušná krajská
pobočka ÚP, v jehož obvodu bude cizinec zaměstnání vykonávat. Povolení k
zaměstnání se vyžaduje jak pro pracovní poměr, tak i pro dohody o pracích
konaných mimo pracovní poměr.
Vydané povolení k zaměstnání platí pouze pro osobu, které bylo
vydáno, tj. je nepřenosné. Platnost povolení k zaměstnání není neomezená.
Standardně se povolení k zaměstnání vydává na dobu určitou, maximálně však na
dobu dvou let. V případě, že zaměstnavatel by měl na zaměstnání cizince nadále
zájem, je třeba požádat o prodloužení stávajícího povolení k zaměstnání.
Platnost je možné prodloužit, a to i opakovaně, ale nejdéle na dobu dvou let. O
prodloužení povolení k zaměstnání žádá rovněž cizinec a může žádat o
prodloužení i opakovaně (tj. platnost povolení k zaměstnání může být opakovaně
prodlužována).
U zaměstnavatele, který využívá zaměstnanců k pokrytí sezónních
prací, resp. u sezónních zaměstnanců zaměstnávaných činnostmi závislými na
střídání ročních období, se povolení k zaměstnání vydává nejdéle na dobu šesti měsíců v kalendářním roce a je možno je vydat i opakovaně za
podmínky, že mezi jednotlivými zaměstnáními uplyne doba nejméně šesti
měsíců.
Vydané povolení k zaměstnání je každopádně platné nejen pro
konkrétního cizince, ale i pro v povolení určeného zaměstnavatele a na
konkrétně povolenou (určenou) činnost.
Povolení k zaměstnání a povolení k pobytu musí mít i cizinec, jehož
zaměstnavatelem je zahraniční subjekt, který je svým zaměstnavatelem na základě
smlouvy s českou právnickou nebo fyzickou osobou vyslán k výkonu práce na území
ČR k plnění úkolů vyplývajících z této smlouvy. Do 31. 12. 2011 platilo, že
se má jednat jenom o cizince, který byl vyslán na základě smlouvy, od 1. 1.
2012 bylo upřesněno, že se musí jednat o plnění úkolů, vyplývajících z této
smlouvy. Jeho pracovní smlouva (kterou uzavře se zahraničním
zaměstnavatelem), zdravotní a sociální pojištění se řídí právem sídla
zahraničního zaměstnavatele, který za obsah pracovní smlouvy i plnění
zdravotního a sociálního pojištění odpovídá. Za náležitosti spojené s vysíláním
zaměstnanců je odpovědná právnická nebo fyzická osoba, k níž bude cizinec
vyslán zahraničním zaměstnavatelem.
Je-li obsahem smlouvy uzavřené mezi zahraničním zaměstnavatelem a
tuzemskou právnickou nebo fyzickou osobou "pronájem“ pracovní síly, může
krajská pobočka Úřadu práce vydat cizinci povolení k zaměstnání pouze za
předpokladu, že bylo zahraničnímu zaměstnavateli vydáno povolení ke
zprostředkování zaměstnání na území ČR a že se bude jednat o ohlášené volné
pracovní místo, které nelze s ohledem na požadovanou kvalifikaci nebo
nedostatek pracovních sil obsadit jinak.
Od ledna 2013 (resp. července 2013) se rozhodování o udělení
povolení k zaměstnání řídí i dle pokynů ministerstva, podle kterého nemají
krajské pobočky Úřadu práce vydávat nová pracovní povolení k zaměstnání na
volná pracovní místa, která vyžadují nižší kvalifikaci, než středoškolské
vzdělání s maturitou, a stávající povolení mají být prodlužována běžně max. o 6
měsíců. Vyšší rozsah prodloužení je možný, ale závisí na kvalifikačních
požadavcích konkrétní pracovní pozice.
- -
pro nižší vzdělání než středoškolské s maturitou – prodloužení
až na dobu 6 měsíců,
- -
pro středoškolské vzdělání s maturitou – prodloužení až na
dobu 12 měsíců,
- -
pro vysokoškolské či vyšší odborné vzdělání – prodloužení až
na dobu 24 měsíců.
Uvedené omezení bezesporu opět zaměstnavatelům ztíží možnost
zaměstnávání cizinců. Je proto důležité se s uvedenými skutečnostmi seznámit a
brát je v potaz.
Pracovněprávní vztahy mezi tuzemským zaměstnavatelem a cizincem se
řídí českým právem, především zákoníkem práce, pokud mezistátní nebo mezivládní
smlouvy nestanoví jinak.
Od 1. 1. 2012 se považuje za nelegální práci, pokud fyzická
osoba-cizinec vykonává práci pro právnickou nebo fyzickou osobu bez platného
povolení k pobytu na území ČR, je-li povolení k pobytu vyžadováno.
NahoruPlatnost povolení k zaměstnání zaniká
Jak jsme si uvedli, zaměstnavatel může cizince zaměstnat na základě
platného povolení k zaměstnání. Z pohledu další zaměstnatelnosti dotčeného
cizince je významné, kdy dochází k pozbytí platnosti uvedeného povolení. Pokud
je povolení k zaměstnání předpokladem legálního zaměstnání konkrétního
zaměstnance u konkrétního zaměstnavatele na konkrétní činnost a v konkrétním
místě, pak si musí zaměstnavatelé uvědomit, že tyto skutečnosti současně
vymezují i rozsah platnosti povolení k zaměstnání.
Povolení k zaměstnání tedy běžně pozbývá své platnosti v případě,
že
- -
uplynula doba, na kterou bylo uděleno,
- -
skončením zaměstnání před uplynutím doby, na kterou bylo
vydáno,
- -
uplynutím doby, na kterou byl cizinci povolen pobyt,
- -
neudělením, nevydáním, zrušením nebo zánikem oprávnění k pobytu
za účelem zaměstnání z jiného důvodu.
Platnost povolení k zaměstnání může být předčasně ukončena např. i
prostřednictvím příslušné krajské pobočky Úřadu práce. Povolení k zaměstnání
může krajská pobočka Úřadu práce rozhodnutím odejmout, jestliže zaměstnání je
vykonáváno v rozporu s vydaným povolením k zaměstnání.
Pokud by se jednalo o výkon pracovní činnosti v rozporu s uděleným
povolením k zaměstnání, nicméně z toho důvodu, že došlo k převedení
zaměstnankyně na jinou práci (dle ust. § 41 odst. 1 písm. c) zákoníku
práce), pak by se o porušení povolení nejednalo a nemohlo by z
tohoto důvodu dojít k odejmutí povolení. Tj. povolení k zaměstnání nemůže být
příslušnou krajskou pobočkou Úřadu práce odejmuto v případě, kdy dochází k
výkonu jiné práce v důsledku převedení těhotné zaměstnankyně, zaměstnankyně,
která kojí, zaměstnankyně-matky do konce devátého měsíce po porodu, kdy z
důvodu, aby nevykonávaly práci, kterou nesmějí být zaměstnávány nebo která
podle lékařského posudku ohrožuje jejich těhotenství nebo mateřství.
NahoruKdy není třeba povolení k zaměstnání
Zákon o zaměstnanosti stanoví v § 98 výjimky, kdy cizinec nemusí mít
povolení k zaměstnání, zelenou nebo modrou kartu. Jedná se například o cizince
s povoleným trvalým pobytem, cizince, kterému byl udělen azyl, cizince, jehož
výkon práce na území ČR nepřesáhne sedm po sobě jdoucích kalendářních dnů nebo
celkem třicet dnů v kalendářním roce a jde-li zároveň o výkonného umělce,
vědeckého, výzkumného nebo vývojového zaměstnance, který je účastníkem
vědeckého setkání, žáka nebo studenta do šestadvaceti let věku, sportovce a
osobu, která v ČR zajišťuje dodávky zboží nebo služeb nebo toto zboží dodává
nebo provádí montáž na základě obchodní smlouvy, případně vykonává záruční a
opravářské práce. Dále se povolení nevyžaduje u cizince, který se na území ČR
soustavně připravuje na budoucí povolání nebo který byl vyslán na území ČR v
rámci poskytování služeb zaměstnavatelem usazeným v jiném členském státě
EU.
Povolení k zaměstnání se také nevyžaduje u občana, který na území ČR
pobývá na základě povolení k dlouhodobému pobytu, tzv. rezidenta jiného
členského státu EU za účelem zaměstnání, pokud od vydání tohoto povolení
uplynulo více než 12 měsíců. Rezidentem se rozumí občan ze třetí země (mimo
stát EU), který získal povolení k dlouhodobému pobytu v některé jiné členské
zemi EU.
NahoruDalší podmínky zaměstnávání cizinců
Cizince není možné vyslat na pracovní cestu. Pokud by měl
práci vykonávat na více místech výkonu práce, musí na práci na více místech
výkonu práce vydat povolení k zaměstnání příslušná krajská pobočka Úřadu práce,
po projednání s krajskými pobočkami Úřadu práce, kde má být práce na dalších
místech výkonu práce vykonávána. Pokud by zaměstnavatel cizince přesto na
pracovní cestu vyslal, šlo by podle smyslu zákoníku práce o změnu pracovního
poměru v místě výkonu práce, pro kterou nemá zaměstnavatel povolení, a proto by
mohlo být jeho počínání posuzováno jako nelegální zaměstnávání. Zaměstnanec by
totiž vykonával práci na jiném místě, než které je uvedeno v povolení k
zaměstnání.
Od 1. 1. 2012 není možné agenturní zaměstnávání cizinců. Tato
změna byla přijata z toho důvodu, že cizinec by měl mít jistotu v
pracovněprávním vztahu u toho zaměstnavatele, pro kterého vykonává práci.
Dosavadní dohody o dočasném přidělení cizinců k výkonu práce agenturami práce
uzavřené do 31. 12. 2011 zůstávají v platnosti až do uplynutí dohodnuté doby
jejich platnosti.
Nadále samozřejmě platí, že zaměstnavatel, který je současně
agenturou práce, může cizince zaměstnávat za předpokladu splnění výše uvedených
podmínek, ale pouze jako standardního, nikoliv agenturního (přidělení k výkonu
práce k jinému zaměstnavateli) zaměstnance.
Zaměstnavatel je povinen nabídnout cizinci pracovní a mzdové
podmínky obvyklé u občana ČR ve stejném pracovním zařazení v souladu s právními
předpisy, případně v souladu s kolektivními smlouvami nebo pracovními
smlouvami.
NahoruInformační a další povinnosti zaměstnavatele
Od 5. 1. 2012 nastoupí-li do zaměstnání občan členského státu EU,
jeho rodinný příslušník, rodinný příslušník občana ČR, který není státním
příslušníkem ČR ani jiného členského státu EU, cizinec, u kterého se nevyžaduje
povolení k zaměstnání, nebo cizinec, u kterého se vyžaduje povolení k
zaměstnání, jsou zaměstnavatel nebo právnická či fyzická osoba, která uzavřela
smlouvu se zahraničním zaměstnavatelem, na jejímž základě byly tyto osoby
vyslány na území ČR k plnění úkolů vyplývajících z této smlouvy, povinni o
této skutečnosti písemně informovat příslušnou krajskou pobočku Úřadu práce, a
to nejpozději v den nástupu těchto osob k výkonu práce.
Obdobná povinnost se vztahuje i na případy, kdy za trvání zaměstnání
nastane jakákoliv změna nebo skutečnost, na jejímž základě již tyto osoby
povolení k zaměstnání nepotřebují.
Od 1. 1. 2012 je kromě zaměstnavatele také právnická nebo fyzická
osoba, která uzavřela smlouvu se zahraničním zaměstnavatelem, na jejímž základě
byli občan členského státu EU, jeho rodinný příslušník, rodinný příslušník
občana ČR, který není státním příslušníkem ČR ani jiného členského státu EU,
cizinec, u kterého se nevyžaduje povolení k zaměstnání, nebo cizinec, u kterého
se vyžaduje povolení k zaměstnání, vysláni na území ČR k plnění úkolů
vyplývajících z této smlouvy, povinna vést evidenci těchto osob, které
zaměstnává.
Zaměstnavatel je rovněž povinen informovat příslušnou krajskou
pobočku Úřadu práce o situacích, kdy zaměstnanec nenastoupil do zaměstnání,
popř. ukončil zaměstnání před uplynutím doby, na kterou bylo povolení k
zaměstnání vydáno. Zaměstnavatelé by neměli na plnění informační povinnosti
zapomínat. Pokud totiž nebudou příslušnou krajskou pobočku Úřadu práce
informovat v uložených lhůtách, pak se vystavují riziku udělení pokuty za
správní delikt, a to až do výše 100 000 Kč.
Zaměstnavatel má splnit svoji informační povinnost vůči ÚP
nejpozději do 10 dnů ode dne, kdy měl cizinec nastoupit na pracovní místo nebo
kdy ukončil zaměstnání.
Od 5. 1. 2012 je zaměstnavatel povinen uchovávat kopie dokladů
prokazujících oprávněnost pobytu cizince na území ČR, a to po dobu trvání
zaměstnání a dobu 3 let od skončení zaměstnávání tohoto cizince.
NahoruZelená karta a modrá karta
Jak již bylo uvedeno výše, mohou být fyzické osoby, které naplňují
definici cizince, zaměstnávány pouze za předpokladu, že mají:
- -
platné povolení k pobytu a platné povolení k zaměstnání nebo
- -
jsou držiteli platně vydané zelené karty (tj. bylo jim uděleno
povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání na území ve zvláštních
případech), nebo
- -
jsou držiteli platně vydané modré karty (tj. bylo jim uděleno
povolení k pobytu za účelem zaměstnání na pracovní pozici vyžadující vysokou
kvalifikaci).
Povolení k pobytu, vydání zelené a modré karty upravuje zákon č.
326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České…