dnes je 19.4.2024

Input:

Uplatnění výše minimální a průměrné mzdy v zákoně o daních z příjmů

19.1.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

7.3.8
Uplatnění výše minimální a průměrné mzdy v zákoně o daních z příjmů

Ing. Ivan Macháček

V zákoně o daních z příjmů nalezneme několik ustanovení, ve kterých jsou stanovené daňové limity ovlivněny výší minimální mzdy a výší průměrné mzdy. V roce 2024 činí minimální mzda 18 900 Kč/měsíc na základě nařízení vlády č. 396/2023 Sb. a průměrná mzda 43 967 Kč/měsíc je odvozena z nařízení vlády č. 286/2023 Sb. Ukážeme si, k jakým změnám těchto limitů z výše uvedených důvodů v zákoně o daních z příjmů došlo.

Minimální mzda podle zákoníku práce

Zákoník práce (ZP) rozeznává dva pojmy – minimální mzda (§ 111 ZP) a zaručená mzda (§ 112 ZP).

Minimální mzda je nejnižší přípustná výše odměny za práci v základním pracovněprávním vztahu podle § 3 ZP, přičemž mzda, plat nebo odměna z dohody nesmí být nižší než minimální mzda. Základními pracovněprávními vztahy podle § 3 ZP jsou pracovní poměr a právní vztahy založené dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr (dohoda o provedení práce, dohoda o pracovní činnosti). V souladu s § 111 odst. 2 ZP výši základní sazby minimální mzdy a dalších sazeb minimální mzdy odstupňovaných podle míry vlivů omezujících pracovní uplatnění zaměstnance a podmínky pro poskytování minimální mzdy stanoví vláda nařízením, a to zpravidla s účinností od počátku kalendářního roku, s přihlédnutím k vývoji mezd a spotřebitelských cen. Na základě nařízení vlády č. 396/2023 Sb. činí od 1. 1. 2024 základní sazba minimální měsíční mzdy 18 900 Kč a základní sazba minimální hodinové mzdy 112,50 Kč.

Zaručenou mzdou je mzda nebo plat, na kterou zaměstnanci vzniklo právo podle zákoníku práce, smlouvy, vnitřního předpisu, mzdového výměru nebo platového výměru. Nejnižší úroveň zaručené mzdy podle § 112 odst. 2 ZP a podmínky pro její poskytování zaměstnancům, jejichž mzda není sjednána v kolektivní smlouvě, a pro zaměstnance, kterým se za práci poskytuje plat, stanoví vláda nařízením, a to zpravidla s účinností od počátku kalendářního roku, s přihlédnutím k vývoji mezd a spotřebitelských cen. Nejnižší úroveň zaručené mzdy nesmí být nižší než částka, kterou stanoví ZP v § 111 odst. 2 jako základní sazbu minimální mzdy. Nejnižší úrovně zaručené mzdy pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin jsou odstupňovány podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti vykonávaných prací zařazených do 8 skupin prací a na základě nařízení vlády č. 396/2023 Sb. činí výše zaručené mzdy v roce 2024 od 18 900 Kč za měsíc (1. skupina prací) do 37 800 Kč za měsíc (8. skupina prací).

Vývoj základní měsíční sazby minimální mzdy od roku 2014 do roku 2024

Kalendářní rok Výše minimální mzdy v Kč
2014 8 500
2015 9 200
2016 9 900
2017 11 000
2018 12 200
2019 13 350
2020 14 600
2021 15 200
2022 16 200
2023 17 300
2024 18 900

Uplatnění minimální mzdy v limitech zákona o daních z příjmů

Minimální mzda je pro účely daně z příjmů definována v § 21g ZDP jako měsíční sazba minimální mzdy podle právních předpisů upravujících výši minimální mzdy, účinná k prvnímu dni příslušného zdaňovacího období a neupravená s ohledem na odpracovanou dobu a další okolnosti. Zákon o daních z příjmů uvádí následující ustanovení, jejichž údaje a limity se odvolávají na výši minimální mzdy.

Vliv minimální mzdy na osvobození vyplácených důchodů od daně z příjmů

Podle § 4 odst. 1 písm. g) ZDP (označení písmene dle zákona č. 349/2023 Sb.) je od daně z příjmů osvobozena za zdaňovací období (kalendářní rok) z úhrnu příjmů ve formě pravidelně vyplácených důchodů nebo penzí částka ve výši 36násobku minimální mzdy, která je platná k 1. lednu kalendářního roku; do této částky se však nezahrnuje výše příplatku nebo příspěvku k důchodu podle jiných právních předpisů.

Zatímco za kalendářní rok 2023 byla osvobozena od daně z příjmů fyzických osob výše pravidelně vyplácených důchodů nebo penzí 17 300 Kč x 36 = 622 800 Kč, pak za kalendářní rok 2024 je osvobozena od daně z příjmů fyzických osob výše pravidelně vyplácených důchodů nebo penzí 18 900 Kč x 36 = 680 400 Kč. S ohledem na tento limit bude převážná většina vyplácených důchodů v letošním roce osvobozena od daně z příjmů. K překročení této výše pro osvobození od daně z příjmů může prakticky dojít pouze v případě souběhu vypláceného starobního důchodu a penze ze zahraničí v souvislosti s dřívějším zaměstnáním poplatníka v zahraničí.

Překročení hranice pro osvobození důchodu

Bývalý zaměstnanec zdravotnického zařízení pobírá starobní důchod z českého důchodového pojištění a penzi z Rakouska. Za rok 2024 obě částky souhrnně (po přepočtu rakouské penze na českou měnu podle § 38 odst. 1 ZDP) dosáhnou výše 720 000 Kč. Jiné příjmy občan nemá.

Pro daňové řešení penze z Rakouska musíme vycházet ze smlouvy mezi ČR a Rakouskem o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku (č. 31/2007 Sb. m. s.). V článku 17 této smlouvy se uvádí, že penze a jiné podobné platy vyplácené rezidentu jednoho smluvního státu z důvodu dřívějšího zaměstnání podléhají s výhradou článku 18 odstavce 2 zdanění jen v tomto státě. Z toho vyplývá, že penze vyplácená občanovi z Rakouska podléhá zdanění v ČR. Výše důchodu a penze převyšující za rok 2024 hranici pro osvobození od daně z příjmů činí 39 600 Kč a tato částka přichází ke zdanění dle § 10 ZDP jako tzv. ostatní příjem. Vzhledem k tomu, že částka ke zdanění nedosáhne limitní výše 50 000 Kč stanovené v § 38g odst. 1 ZDP pro podání daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob, nemusí občan podávat daňové přiznání za rok 2024.

Vliv minimální mzdy na uplatnění ročního daňového bonusu

Poplatník daně z příjmů fyzických osob má nárok na daňové zvýhodnění na vyživované dítě žijící s ním ve společně hospodařící domácnosti na území členského státu EU nebo státu tvořícího Evropský hospodářský prostor v rozsahu a výši uvedeném v § 35c a § 35d ZDP. Toto daňové zvýhodnění může poplatník uplatnit formou:

  • slevy na dani,

  • daňového bonusu,

  • nebo slevy na dani a daňového bonusu.

Je-li nárok poplatníka na daňové zvýhodnění na vyživované dítě vyšší než daň vypočtená podle § 16 ZDP snížená o slevy na dani podle § 35 a 35ba ZDP, je vzniklý rozdíl daňovým bonusem, který může poplatník uplatnit, pokud jeho výše činí alespoň 100 Kč. Omezující podmínka pro uplatnění daňového bonusu v § 35c odst. 4 ZDP stanoví, že daňový bonus může uplatnit poplatník, který ve zdaňovacím období má příjem podle § 6 (příjem ze závislé činnosti) nebo § 7 (příjem ze samostatné činnosti) alespoň ve výši šestinásobku minimální mzdy. Do těchto příjmů se nezahrnují příjmy od daně osvobozené, příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně s výjimkou příjmů, u nichž se uplatní postup dle § 36 odst. 6 nebo 7 a příjmy, které jsou podle § 38f vyjmuty ze zdanění. Zatímco pro možnost výplaty daňového bonusu v roce 2023 musela činit výše příjmů podle § 6 nebo § 7 ZDP alespoň 17 300 Kč x 6 = 103 800 Kč, pak v roce 2024 musí činit výše příjmů podle § 6 nebo § 7 ZDP alespoň 18 900 Kč x 6 = 113 400 Kč.

Uplatnění daňového bonusu

Občan má příjmy ze samostatné činnosti na základě živnostenského oprávnění. V roce 2024 je dlouhodobě nemocen a jeho příjmy z podnikání za zdaňovací období 2024 dosáhnou pouze 113 250 Kč, ke kterým uplatňuje paušální výdaje ve výši 60 %. Jiné příjmy občan nemá. Ve společně hospodařící domácnosti s ním žijí 2 studující děti.

Poplatník vyčíslí v daňovém přiznání k dani z příjmů fyzických osob za rok 2024 základ daně 45 300 Kč a daň z příjmů 6 795 Kč. Poplatník si nemůže uplatnit ani plnou výši základní slevy na dani na poplatníka 30 840 Kč, takže zbytek této neuplatněné slevy na dani na poplatníka propadá. Jeho daňová povinnost za rok 2024 bude nulová. S ohledem na výši dosažených příjmů dle § 7 ZDP 113 250 Kč nemůže si poplatník uplatnit daňový bonus na vyživované dvě děti ve výši 15 204 Kč + 22 320 Kč = 37 524 Kč. A přitom stačí poplatníkovi zvýšit příjmy pouze o 150 Kč, aby mohl uplatnit plnou výši daňového bonusu na dvě děti.

Uplatnění daňového bonusu

Občan má příjmy ze samostatné činnosti na základě živnostenského oprávnění zdaňované dle § 7 ZDP a dále příjmy z nájmu bytu zdaňované dle § 9 ZDP. V roce 2024 je dlouhodobě nemocen a jeho příjmy z podnikání za zdaňovací období 2024 dosáhnou pouze 107 000 Kč, ke kterým uplatňuje paušální výdaje ve výši 60 %. Příjmy z nájmu bytu má ve výši 204 000 Kč, ke kterým uplatňuje skutečné výdaje včetně odpisu ve výši 75 000 Kč. Ve společně hospodařící domácnosti s ním žije 1 studující dítě.

Dílčí základ daně dle § 7 ZDP činí 107 000 Kč – 107 000 Kč x 0,6 = 42 800 Kč, dílčí základ daně dle § 9 ZDP činí 204 000 Kč – 75 000 Kč = 129 000 Kč. Celkový základ daně z příjmů za rok 2024 činí 171 800 Kč a z něho vypočtená daň z příjmů 25 770 Kč. Z takto vypočtené daně si uplatní ze základní slevy na poplatníka 30 840 Kč pouze částku 25 770 Kč a zbytek této slevy propadá. Daňová povinnost poplatníka je za rok 2024 nulová a měl by tedy nárok na daňové zvýhodnění na jedno dítě formou daňového bonusu ve výši 15 204 Kč.

Dle znění § 35c odst. 4 ZDP se do

Nahrávám...
Nahrávám...