15.8.7.2.1
Škody a manka z daňového hlediska
Ing. Zdeněk Morávek
Škody a manka jsou situací, která se občas vyskytuje u všech
daňových subjektů a účetních jednotek, ať už se jedná o fyzické nebo právnické
osoby. V praxi je tak nutné řešit nejen následky poškození, zničení či odcizení
majetku, ale také zajištění náhrady tohoto majetku. Navíc škody a manka mají
důležitý daňový a účetní dopad, který je nutné dobře posoudit.
Z daňového hlediska je nutné situaci řešit zejména z pohledu daně
z příjmů a DPH. V zákoně o daních z příjmů (zákon č. 586/1992 Sb., v
platném znění, dále jen "ZDP“) je pojem škoda vymezen v § 25 odst. 2. Škodou se rozumí
fyzické znehodnocení (poškození nebo zničení) majetku ve vlastnictví
poplatníka, a to z objektivních i subjektivních příčin, pokud je majetek v
důsledku škody vyřazen.
Důležité tedy je, že aby se jednalo o škodu pro účely daně z
příjmů, musí být majetek vyřazen, pokud tedy bude opraven a bude dále používán,
nejedná se o škodu, což je důležité z pohledu souvisejících daňových nákladů. A
tento majetek musí být samozřejmě vyřazen v důsledku fyzického znehodnocení
způsobeného v souvislosti s touto škodou. Další podmínkou je, že se musí jednat
o majetek ve vlastnictví poplatníka. Pokud to tedy zrekapitulujeme, potom o
škodu se jedná tehdy, pokud:
- - majetek je vyřazen,
- - je vyřazen v důsledku fyzického znehodnocení při
škodě,
- - majetek je ve vlastnictví poplatníka.
Mankem se rozumí inventarizační rozdíl, kdy skutečný stav je
nižší než účetní, toto vymezení je opět obsaženo v § 25 odst. 2 ZDP. V tomto případě
se tedy bude jednat o záležitost vyplývající z účetnictví a z provedené
inventarizace. K problematice manka je vhodné upozornit na jeden z rozsudků
Nejvyššího správního soudu ČR, který došel v kauze čj. 1 Afs 51/2009-67 ze
dne 2. září 2009 k závěru, že ze zákona o účetnictví lze dovodit dva znaky
manka:
-
jde o rozdíl na zásobách, kdy skutečný stav zásob je nižší než
stav v účetnictví, a
-
tento rozdíl nelze prokázat způsobem stanoveným v zákoně o
účetnictví.
Druhý znak přitom znamená, že neexistují účetní doklady a účetní
zápisy v účetních knihách, které by prokázaly, co se se zbožím stalo. Mankem ve
smyslu zákona o účetnictví je každý zjištěný záporný inventarizační rozdíl,
jehož příčiny mohou být různé: vždy se však jedná o manko. Nejvyšší správní
soud proto nesouhlasil s argumentací žalobkyně, že mankem je pouze takový
rozdíl na zásobách, u něhož není možné či hospodárné zjistit příčiny jeho
vzniku. I v případech, kdy je zjištěna krádež, ztráta nebo zničení části zásob,
se jedná o manko, byť je známa jeho příčina. Již na tomto místě je nicméně
účelné podotknout, že zjištění a prokázání těchto příčin následované postupem
předvídaným zákonem o účetnictví a jeho prováděcími předpisy může mít příznivé
daňové důsledky pro plátce daně z přidané hodnoty, neboť manko nebude
považováno za zdanitelné plnění.
V souvislosti s oblastí manka je nutné zdůraznit důležitost
řádného provádění inventarizace a vedení odpovídající evidence, jak vyplývá
např. z rozsudku NSS ČR sp. zn. 1 Afs 46/2009-82 ze dne 28. 5. 2009. NSS
došel k závěru, že v předmětném případě není možné považovat manko za daňově
uznatelný náklad, protože poplatník nebyl schopen dostatečně jasně a
přesvědčivě vysvětlit rozdíly mezi údaji uvedenými v daňovém přiznání a mezi
stavem zásob vyplývajícím ze skladové evidence. Dále nebyl schopen prokázat
výši slev poskytnutých konečnému spotřebiteli (slevy v celkové výši 1 291 480
Kč). Žalobce tedy neprokázal, z jakého důvodu snížil hodnotu svého majetku,
respektive z jakého důvodu měl o předmětnou částku nižší základ daně. V tomto
případě se jednalo o poplatníka vedoucího daňovou evidenci, ovšem v případě
vedení účetnictví by platily obdobné závěry.
Poplatník vlastní osobní automobil, který byl v důsledku havárie
poškozen. Vzhledem k tomu, že poškození nebylo nijak rozsáhlé, automobil byl
opraven a poplatník jej nadále používá. V tomto případě se o škodu ve smyslu
ZDP nejedná, protože v jejím důsledku nedošlo k vyřazení tohoto majetku.
Poplatník přepravoval pro zákazníka zboží svým nákladním
automobilem. Při přepravě však došlo k havárii a přepravované zboží bylo
zničeno. Zákazník požaduje náhradu v plné výši hodnoty zboží.
V tomto případě se nejedná o škodu ve smyslu ZDP, protože zboží
nebylo ve vlastnictví poplatníka, ale zákazníka, pro nějž byla přeprava
uskutečněna. V tomto případě by ale hodnota zboží, či přesněji poskytnutá
náhrada, byla daňově uznatelným nákladem, a to zejména v souladu s § 24 odst. 2 písm. p) ZDP jako
výdaj, k jehož úhradě je poplatník povinen podle zvláštních zákonů (v tomto
případě obchodní zákoník) a také v souladu s § 24 odst. 1 ZDP.
NahoruCo není škodou a mankem
ZDP dále stanoví, že za tyto škody a manka se
nepovažují:
- -
technologické a technické úbytky a úbytky vyplývající z
přirozených vlastností zásob vznikající např. rozprachem, sesycháním v rámci
technologických úbytků ve výrobním, zásobovacím a odbytovém procesu (přirozené
úbytky zásob materiálu, zboží, nedokončené výroby, polotovarů a hotových
výrobků),
- -
ztratné v maloobchodním prodeji a nezaviněné úhyny zvířat,
která nejsou pro účely zákona hmotným majetkem, a to do výše ekonomicky
zdůvodněné normy přirozených úbytků a ztratného stanovené poplatníkem. Správce
daně může posoudit, zda výše stanovené normy odpovídá charakteru činnosti
poplatníka a obvyklé výši norem jiných poplatníků se shodnou nebo obdobnou
činností, a o zjištěný rozdíl upravit základ daně,
- -
škodou dále není prokázaný nezaviněný úhyn nebo nutná porážka
zvířete základního stáda.
V případě výše uvedených nákladů se tak jedná o náklady daňově
uznatelné, v podstatě se jedná o spotřebu materiálu či jiných zásob a vzniklé
náklady tohoto charakteru se neposuzují jako náklady z titulu manka a
škody.
NahoruStanovení ztratného
V praxi bývá často problém se stanovením ztratného, kdy
správce daně nesouhlasí s tím, jak a v jaké výši jej poplatník stanovil.
Příkladem mohou být i některé soudní spory, např. případy řešení Nejvyšším
správním soudem sp. zn. 7 Afs 81/2007-50 ze dne 11. 9. 2008 nebo sp. zn. 2 Afs
100/2007-54 ze dne 31. 7. 2008. Jednalo se o maloobchodní prodej, poplatník
předložil jako důkazní prostředek kopie norem ztratného obdobných firem, toto
však správce daně odmítl a stanovil normu ztratného sám na základě svých
zkušeností s jinými subjekty. Toto však NSS ČR odmítl, protože z odůvodnění
stěžovatelova rozhodnutí nevyplývá způsob, kterým dospěl k určení ztratného
právě ve výši 0,075 %. V rozhodnutí není uveden ani obecným pojmenováním, ani
výčtem konkrétních údajů, s jakými poplatníky poměřoval správce daně účastnici,
jakou činností se zabývají, jaký druh zboží a jakým způsobem a kde zboží
nabízejí, jakým způsobem si oni sami určovali výši ztratného, kolik tato výše
ztratného činila apod. Pokud v odůvodnění rozhodnutí o odvolání nejsou tyto
skutečnosti uvedeny, nemůže proti nim vznášet účastnice konkrétní námitky a
postup stěžovatele za takové situace nemůže být ani přezkoumán soudem. Pokud
byly v daňovém řízení použity jako důkaz pro stanovení výše ztratného protokoly
o jednání se srovnatelnými poplatníky, musí být s takovým důkazem daňový
subjekt seznámen.
Z pohledu daňové uznatelnosti je rozhodující ustanovení § 25 odst. 1 písm. n) ZDP,
podle kterého nelze za výdaje (náklady) vynaložené k dosažení, zajištění a
udržení příjmů pro daňové účely uznat manka a škody přesahující náhrady s
výjimkou uvedenou v § 24 ZDP. Z toho tedy vyplývá, že pokud
není v § 24 ZDP výslovně uvedeno jinak, potom se
náklady z titulu manka a škody považují za daňové pouze do výše souvisejících
náhrad.
Nejdříve je tedy nutné zkoumat ustanovení § 24 ZDP. Rozhodující je úprava § 24 odst. 2 písm. l) ZDP,
podle kterého se za výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a
udržení zdanitelných příjmů považují také:
- -
škody vzniklé v důsledku živelních pohrom nebo
- -
škody způsobené podle potvrzení policie neznámým pachatelem
anebo
- -
škody vzniklé jako zvýšené výdaje v důsledku opatření
stanovených zvláštními předpisy.
Co se považuje za živelní katastrofu, je vymezeno v § 24 odst. 10 ZDP a jedná
se o nezaviněný požár a výbuch, blesk, vichřici s rychlostí větru nad 75 km/h,
povodeň, záplavu, krupobití, sesouvání půdy, sesuny půdy a skalní zřícení,
pokud k nim nedošlo v souvislosti s průmyslovým nebo stavebním provozem,
sesouvání nebo zřícení lavin a zemětřesení dosahující alespoň 4. stupně
mezinárodní stupnice udávající makroseismické účinky zemětřesení. Aby byly tyto
náklady prokazatelné, musí být výše škody doložena posudkem pojišťovny, a to i
v případě, že poplatník není pojištěn, nebo případně posudkem soudního
znalce.
Pokud by se jednalo o škodu, která by nebyla způsobena takovou
událostí, kterou ZDP považuje za živelní katastrofu, potom by bylo postupováno
právě tak, že daňové náklady by byly omezeny výší souvisejících přijatých
náhrad.
Poplatník vlastní stavbu, skladovací prostory, v důsledku požáru
bude stavba zcela zničena, takže dojde k jejímu vyřazení. Jak postupovat z
hlediska možných daňových nákladů?
Pokud se bude jednat o nezaviněný požár, jedná se o škodu
způsobenou živelní pohromou a daňově uznatelné tak budou náklady v plné
výši.
Pokud by se jednalo o zaviněný požár, potom se nejedná o živelní
katastrofu a v souladu s § 25 odst. 1 písm. n) ZDP jsou
daňové náklady pouze do výše náhrad.
S výše uvedenou úpravou potom souvisí také ustanovení § 24 odst. 2 písm. c) ZDP, podle kterého se za daňově uznatelný náklad považuje také zůstatková cena
hmotného majetku vyřazeného v důsledku škody jen do výše náhrad s výjimkou
uvedenou v písmenu l) , tedy právě s výjimkou
živelní katastrofy a neznámého pachatele. Obdobně se toto ustanovení vztahuje
na zůstatkovou cenu hmotného majetku a nehmotného majetku odpisovaného pouze
podle účetních předpisů, jehož účetní odpisy jsou výdajem (nákladem) podle § 24 odst. 2 písm. v) ZDP.
Zajímavým případem se zabýval NSS ČR v rozsudku sp. zn. 7
Afs 129/2006-135 ze dne 5. 9. 2007. V případu šlo o to, že správce daně v
případě vyřazení hmotného majetku z důvodu živelní pohromy uznal jako daňové
náklady pouze daňovou zůstatkovou cenu i přesto, že poskytnutá náhrada od
pojišťovny byla vyšší. Správce daně do daňových nákladů nechtěl uznat výdaje
související s likvidací zničeného majetku a další náklady spojené s pojistnou
událostí. NSS ale měl na věc jiný názor a původně zamítavý rozsudek krajského
soudu vrátil zpět k dalšímu řízení.
Co se týká škody způsobené neznámým pachatelem, tato skutečnost,
tedy že se jedná o neznámého pachatele, musí být potvrzena policií, jinak takto
postupovat nelze. Pokud by pachatel byl znám, je nutné případnou škodu vymáhat
na něm, a náklady by byly daňové opět pouze do výše souvisejících náhrad.
Poplatníkovi byl odcizen notebook, notebook byl používán
výhradně k dosahování zdanitelných příjmů. Pachatel této krádeže byl následně
zjištěn, notebook již ale neměl, prodal jej neznámé osobě. Pachatel krádeže byl
odsouzen k náhradě škody. V tomto případě tak bude platit, že daňově uznatelné
jsou tyto náklady způsobené škodou pouze do výše souvisejících náhrad.
K výše uvedenému příkladu je ale nutné doplnit, že je nutné
vycházet z toho, jak bylo o notebooku účtováno při pořízení a jaká byla jeho
pořizovací (vstupní) cena. Pokud by již celá pořizovací cena byla promítnuta do
nákladů, a současně do základu daně, v předchozích zdaňovacích a účetních
obdobích, potom žádné daňové náklady nelze uplatnit, protože byly uplatněny již
v předchozím období. To by bylo typické právě v těch případech, kdy by výše
pořizovací ceny notebooku vedla k tomu, že by nebyl daňově ani účetně
odpisován.
Podnikatel, fyzická osoba, provozuje maloobchodní prodejnu. Tato
prodejna byla vykradena a bylo odcizeno zboží v celkové hodnotě 54 000 Kč.
Policie případ vyšetřovala se závěrem, že pachatel je neznámý.
V tomto případě se tak jedná o škodu způsobenou podle potvrzení
policie neznámým pachatelem a výše škody 54 000 Kč bude daňově uznatelným
nákladem, tyto náklady souvisí se zdanitelnými příjmy (příjmy z prodeje tohoto
zboží by byly zdanitelné příjmy, protože se jedná o příjmy z podnikatelské
činnosti).
Zvýšenými výdaji v důsledku opatření stanovených obecně závaznými
předpisy podle § 24 odst. 2 písm. l) zákona se
rozumějí např. výdaje (náklady) v důsledku zákazu výroby, technologických
postupů, používání přípravků, nařízené likvidace zvířat.
V souvislosti s problematikou daně z příjmů je také nutné vyřešit výnosy z titulu náhrad škody. Jak je uvedeno výše, skutečnost, zda
existuje náhrada škody a jaká je její výše, často rozhoduje také o tom, v jaké
výši budou uplatněny daňové náklady.
Předně, a to zejména v souvislosti s událostmi na přelomu
zdaňovacích období, je nutné zohlednit ustanovení § 23 odst. 1 ZDP, podle kterého je
při stanovení základu daně třeba vycházet z věcné a časové souvislosti v daném
zdaňovacím období. Dále je vhodné upozornit na ustanovení § 23 odst. 4 písm. e) ZDP, podle
kterého se do základu daně nezahrnují částky zaúčtované do příjmů (výnosů),
pokud souvisejí s výdaji (náklady) neuznanými v předchozích zdaňovacích
obdobích jako výdaje (náklady) na dosažení, zajištění a udržení příjmů, a to
maximálně do výše těchto neuznaných výdajů (nákladů) v předchozích zdaňovacích
obdobích. Pokud by tedy nastala situace, že v příslušném zdaňovacím období by
náklady z titulu škody byly z daňových nákladů vyloučeny, protože by nebyla
poskytnuta žádná náhrada, a ta by byla poskytnuta v následujícím zdaňovacím
období, při uplatnění § 23 odst. 4 písm. e) ZDP by tato
částka náhrady představovala příjem, který bude vyloučen ze základu daně.
K výše uvedenému je možné odkázat také na pokyn GFŘ D-6, který v
části k § 25 odst. 1 písm. d) ZDP obsahuje
obdobnou úpravu. Podle tohoto výkladu pro účely aplikace ustanovení § 25 odst. 1 písm. d) zákona platí,
že pokud společnost hradí za člena svého statutárního orgánu pojištění pro
případ škody prokazatelně způsobené společnosti jednáním této osoby, jsou tyto
náklady daňově neuznatelné. V případě pojistného plnění přijatého společností
od pojistitele nebo v případě náhrady škody přijaté společností od člena
statutárního orgánu se tyto příjmy nezahrnují do základu daně v souladu s § 23 odst. 4 písm. e) zákona.
Ve společnosti byla zjištěna škoda na peněžní hotovosti v částce
120 000 Kč. Podezření padlo na jednoho ze zaměstnanců, nicméně vyšetřování
trvalo delší dobu a zaměstnanec se k odcizení nepřiznal. Ke konci zdaňovacího
období tak bylo zaúčtováno zjištěné manko ve výši 120 000 Kč, to bylo ale
posouzeno jako nedaňové, protože společnost nemá potvrzení od policie, že by
jej způsobil neznámý pachatel, a náhrada dosud nebyla předepsána také
nikomu.
Následně, v příštím zdaňovacím období, byl zaměstnanec uznán
vinným a odsouzen, mimo jiné, k náhradě celé škody ve výši 120 000 Kč. Tuto
škodu bude splácet v pravidelných měsíčních splátkách. Společnost však bude
účtovat o celé náhradě škody jako o pohledávce, tato náhrada škody však bude
vyloučena ze základu daně na základě ustanovení § 23 odst. 4 písm. e) ZDP.
Závěrem k problematice daně z příjmů je vhodné připomenout zásadu,
podle které náklady vyvolané škodou nebo mankem je možné uplatnit jako náklad v
souladu s výše uvedenými zásadami pouze tehdy, pokud tyto náklady jako daňové
již nebyly uplatněny, a to ani v předchozích zdaňovacích obdobích.
NahoruŠkody a manka z pohledu DPH
Dále navážeme problematikou škody a manka z pohledu DPH,
která je upravena zákonem č. 235/2004 Sb., v platném znění (dále jen "ZDPH“).
Základním problémem v oblasti DPH u škody a manka je skutečnost, zda jejich
zjištění je důvodem pro přiznání daně či nikoliv, protože v některých případech
mohou manka a škody představovat zdanitelné plnění, v některých případech
nikoliv. Pojem škoda a manko není pro účely ZDPH nijak definován a
vymezen, bude tak nutné vycházet z účetních předpisů, což vyplývá i ze
související judikatury.
Při posuzování, zda je manko či škoda zdanitelným plněním či
nikoliv, je nutné vycházet z ustanovení § 13 odst. 4 písm. a) ZDPH,
podle kterého se za dodání zboží nebo převod nemovitostí považuje také použití
…