dnes je 20.4.2024

Input:

OŠE 15 - Edukace manipulace s inzulinovým perem

6.10.2014, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.17.15
OŠE 15 – Edukace manipulace s inzulinovým perem

Mgr. Markéta Bodská

A. Identifikační údaje

                     
Cíl standardu: Pacientovi bude poskytnuta kvalitní ošetřovatelská edukace o manipulaci s inzulinovým perem. Pacient bude umět bezpečně s perem pracovat, vyměnit cartridge s inzulinem, vyměnit jednorázovou jehlu a nastavit jednotky inzulinu.
Závazný pro: Všeobecné sestry, všeobecné sestry se specializovanou způsobilostí pro intenzivní péči, zdravotnické záchranáře podle platné legislativy
Autor: Mgr. Markéta Bodská(diabetologická sestra, diabetologické centrum FNKV)
Odborný garant:
Za aktualizace a revize odpovídá: …………………………
Revize: 1x za 2 roky
Záznam o provedených revizích:
Aktualizace: mimo pravidelné revize
Záznam o provedených aktualizacích:

B. Kritéria struktury (S)

K aplikaci inzulinu se mimo jiné pomůcky používají i inzulinová pera, je proto nutné, aby pacienti byli správně edukováni a byli tak schopni s nimi bezpečně zacházet, vyměnit cartridge s inzulinem, pero správně sestavit, vyměnit jednorázovou aplikační jehlu, správně nastavit a aplikovat množství jednotek inzulinu.

1. Prostředí: domácí prostředí, pobytové sociální zařízení, ambulance praktického lékaře, ambulance diabetologa, interní či chirurgické lůžkové oddělení apod.

2. Pomůcky: demonstrační inzulinové pero, cartridge s demonstračním roztokem, jednorázová aplikační jehla, aplikační demonstrační polštářek, edukační materiál psaný a obrazový, demonstrační video.

3. Zdravotnická dokumentace: lékařská zpráva, edukační záznam, chorobopis lůžkového oddělení.

C. Kritéria procesu (P)

Sestra:

  1. Vybere vhodné a klidné místo k edukaci.
  2. Pozve pacienty k individuální či skupinové edukaci.
  3. Připraví si edukační materiály k edukaci.
  4. Připraví si pomůcky k edukaci, popřípadě počítač k přehrání CD či DVD.
  5. Představí se pacientovi a seznámí ho s průběhem edukace.
  6. Zjistí, zda si pacient inzulin už aplikuje či nikoliv.
  7. Z lékařské dokumentace zjistí, zda je pacient od lékaře edukován o principu účinku a druhu inzulinů, hypoglykémii, hyperglykémii, o nutnosti pravidelné aplikace a množství jednotek.
  8. Všechno s pacientem ještě jednou zopakuje.
  9. Cílenými dotazy zjistí povědomí pacienta o inzulinovém peru.
  10. Vysvětlí pacientovi princip inzulinového pera.
  11. Vysvětlí a názorně ukáže pacientovi sestavení a rozložení inzulinového pera, posouvání pístu, výměnu cartridge s inzulinem, výměnu aplikační jehly, proplach aplikační jehly.
  12. Vysvětlí pacientovi, jak často se
Nahrávám...
Nahrávám...