15.4.4.2
Obecná část spotřebitelských smluv
Při uzavírání spotřebitelských smluv je nutno mít na paměti, že
jejich ujednání se nemohou od zákona odchýlit v neprospěch spotřebitele,
zejména nesmí obsahovat ujednání, která v rozporu s požadavkem dobré víry
znamenají značnou nerovnováhu v právech a povinnostech stran k újmě
spotřebitele. Spotřebitel se rovněž nemůže vzdát práv, která mu zákon
poskytuje, nebo jinak zhoršit své smluvní postavení.
I tehdy, pokud je smlouva uzavírána se spotřebitelem v režimu obchodního zákoníku, je
třeba vždy použít "ustanovení občanského zákoníku nebo zvláštních právních
předpisů o spotřebitelských smlouvách, adhezních smlouvách, zneužívajících
klauzulích a jiná ustanovení směřující k ochraně smluvní strany, která není
podnikatelem" (srov. § 262 odst. 4 ObchZ), tedy zejména ust. § 52 a násl. ObčZ.
NahoruInterpretace obsahu spotřebitelských smluv
Úprava spotřebitelských smluv stanoví i specifické pravidlo pro
interpretaci jejich obsahu.
V obecné rovině dopadající na veškeré právní úkony platí, že právní úkony vyjádřené slovy je třeba vykládat nejenom podle jejich
jazykového vyjádření, ale zejména též podle vůle toho, kdo právní úkon učinil,
není-li tato vůle v rozporu s jazykovým projevem. Právní úkony vyjádřené jinak
než slovy se vykládají podle toho, co způsob jejich vyjádření obvykle znamená.
Přitom se přihlíží k vůli toho, kdo právní úkon učinil, a chrání se dobrá víra
toho, komu byl právní úkon určen (srov. §
35 odst. 2,3 ObčZ). Jelikož se tato publikace věnuje smlouvám, které
se ve většině případů uzavírají výslovně, je pro nás zajímavá především ta část
zákona, která hovoří o výkladu úkonů vyjádřených slovy. Hlavním kritériem je
tedy jazykové vyjádření, subsidiárně se přihlíží k vůli těch, kteří úkon
činí.
Jak ale postupovat, pokud se vyskytne v textu smlouvy výraz nejasný,
připouštějící více výkladů? U obchodních smluv je pro řešení takových
nejasností stanoveno, že projev vůle, který obsahuje výraz připouštějící různý
výklad, je třeba v pochybnostech vykládat k tíži strany, která jako první v
jednání tohoto výrazu použila (§ 266 odst. 4
ObchZ). Ačkoli v občanském zákoníku podobné ustanovení chybí, lze
jej obvykle použít i tam.
Ovšem vznikne-li nejasnost o výkladu pojmu v rámci smlouvy
spotřebitelské, je jednoznačně dáno, že v pochybnostech o významu
spotřebitelských smluv platí výklad pro spotřebitele příznivější (§ 55 odst. 3 ObčZ). Riziko plynoucí z nejasnosti smluvního
ujednání je tak vždy přičteno k tíži podnikatele, a to i když výraz sám jako
první nepoužil!
NahoruNedovolená ujednání
Spotřebitelské smlouvy nesmějí obsahovat ujednání, která znamenají
k újmě spotřebitele značnou nerovnováhu v právech a povinnostech. Dále zákon
uvádí příkladný výčet ujednání, která uvedenou nerovnováhu obsahují a jsou
tudíž zakázána.
Uvedené omezení se však nevztahuje na předmět plnění smlouvy nebo na cenu plnění. Ochrana slabšího subjektu tak není zdůrazněna a
naopak je ponechána plná smluvní volnost i ve spotřebitelských smlouvách,
jde-li o předmět plnění a o jeho cenu. To ovšem neznamená zcela bezbřehou
volnost – stále musí být sjednaná cena v souladu se zákonem č. 526/1990 Sb., o
cenách, jinak je v rozsahu tomuto zákonu odporujícím relativně neplatná
(§ 40a ObčZ) a pochopitelně i zde platí omezení § 3 odst. 1
ObčZ, podle kterého výkon práv a povinností nesmí být v rozporu s
dobrými mravy.
Za nepřípustná jsou považována zejména smluvní ujednání, která:
-
vylučují nebo omezují odpovědnost dodavatele za jednání či
opomenutí, kterým byla spotřebiteli způsobena smrt či újma na zdraví,
-
vylučují nebo omezují práva spotřebitele při uplatnění
odpovědnosti za vady či odpovědnosti za škodu,
-
stanoví, že smlouva je pro spotřebitele závazná, zatímco plnění
dodavatele je vázáno na splnění podmínky, jejíž uskutečnění je závislé výlučně
na vůli dodavatele,
-
dovolují dodavateli, aby spotřebiteli nevydal jím poskytnuté
plnění i v případě, že spotřebitel neuzavře…