dnes je 26.4.2024

Input:

Nález 120/2009 SbNU, sv. 53, K návrhu na zrušení vyhlášky č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb

Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení, svazek 53, nález č. 120

Pl. ÚS 40/08

K návrhu na zrušení vyhlášky č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb

Vyhláška č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, ve své příloze č. 1 obsahuje taxativní výčet technických norem požární bezpečnosti. Vzhledem k obsáhlosti technických norem požární bezpečnosti nebylo účelné, aby tyto normy v plném znění byly součástí přílohy vyhlášky č. 23/2008 Sb., která by v tomto znění byla následně uveřejněna ve Sbírce zákonů.

Zásada veřejného a bezplatného přístupu českých technických norem uvedených ve vyhlášce č. 23/2008 Sb. není porušena, je-li přístup k technickým normám zajištěn u státních institucí, tj. u krajských ředitelství hasičských záchranných sborů. K porušení základního principu demokratického státu, tj. rovnosti před zákonem (čl. 1 Ústavy České republiky, čl. 1 Listiny základních práv a svobod) a k porušení požadavku, aby povinnosti byly ukládány pouze zákonem nebo na základě zákona, způsobem, který zákon stanoví (čl. 2 odst. 3 Ústavy České republiky, čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod), tedy v důsledku existence odkazů na technické normy obsažených v předmětné vyhlášce nedochází.

Povinnost pořízení hasicích přístrojů a zařízení automatické detekce a signalizace požárů je vyhláškou uložena za účelem ochrany veřejného zájmu na ochraně života a zdraví osob a jejich majetku a na zvýšení bezpečnosti budov a je zanedbatelným výdajem ve srovnání s hodnotou pořízené stavby, kterou mají tato zařízení proti požáru zabezpečit. Uložení takové povinnosti není neproporcionálním zásahem do vlastnického práva, chráněného čl. 11 Listiny základních práv a svobod. Požadavek na pořízení hasicího přístroje a zařízení autonomní detekce je k dosažení zvoleného cíle, tj. ochrany osob a věcí před požárem, vhodný, nezbytný a přiměřený (optimální), pokud jde o poměr mezi zásahem do základních práv a svobod a veřejným zájmem ve smyslu čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod.

Rozdílná úprava povinností vlastníků nových staveb oproti vlastníkům starých staveb se opírá o rozumné a akceptovatelné důvody a neporušuje princip rovnosti, zakotvený v čl. 1 Listiny základních práv a svobod. Vyšší náklady spojené s pořízením hasicích přístrojů a detekčních zařízení jsou kompenzovány vyšší úrovní požární bezpečnosti staveb do budoucna.

Nález

pléna Ústavního soudu složeného z předsedy soudu Pavla Rychetského a soudců Stanislava Balíka, Františka Duchoně, Vlasty Formánkové, Vojena Güttlera, Pavla Holländera, Vladimíra Kůrky, Dagmar Lastovecké, Jiřího Muchy, Jana Musila (soudce zpravodaj), Jiřího Nykodýma, Miloslava Výborného, Elišky Wagnerové a Michaely Židlické ze dne 26. května 2009 sp. zn. Pl. ÚS 40/08 ve věci návrhu veřejného ochránce práv JUDr. Otakara Motejla na zrušení vyhlášky č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, alternativně o návrhu na zrušení částí vyhlášky č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, za účasti Ministerstva vnitra jako účastníka řízení (nález byl vyhlášen pod č. 241/2009 Sb.).

Výrok

I.

Nahrávám...
Nahrávám...